Katechezę, którą prowadzę w przedszkolu zgodnie z programem zaproponowanym przez o. jezuitów, a zaaprobowanym przez naszą Archidiecezję można podzielić na zagadnienia, które postaram się skrótowo przedstawić w opisanych poniżej, przeplatających się ze sobą działach.
1. BÓG KIERUJE DO NAS SŁOWA POPRZEZ PISMO ŚWIĘTE, które:
2. BÓG MÓWI DO NAS PRZEZ JEZUSA, dlatego też:
3. Z JEZUSEM MODLIMY SIĘ DO BOGA
4. JEZUS POMAGA NAM WYPEŁNIAĆ SŁOWA BOGA (czyli Dekalog)
Wszystkie te zagadnienia wplecione są w przeżywanie poszczególnych okresów życia liturgicznego całego Kościoła, które uwzględniam w prowadzonych katechezach.
Innymi słowy:
Program nauczania religii dla dzieci 3 i 4-letnich odwołuje się przede wszystkim do katechezy i wychowania religijnego podejmowanego w środowisku rodzinnym, uzupełnia je, ubogaca, a niekiedy nawet zastępuje. Wychowanie religijne kilkulatków jest ściśle zespolone z wychowaniem ogólnym i procesem humanizacji dziecka, bowiem pierwsze lata są decydującymi chwilami dla kształtowania osobowości i religijności człowieka. Przyjęłam jako główne założenie: Bóg kocha dzieci, tak aby dziecko mogło stopniowo odkrywać poprzez kontakt z najbliższymi, grupą rówieśniczą, ze światem przyrody, że Bóg pierwszy ukochał każdego człowieka, w tym także jego.
Na zajęciach dla dzieci 5-letnich staram się wprowadzać dzieci w „przygodę” spotkania ze Słowem Bożym. Biblia – księga Życia, ukazuje Boga jako jedyne źródło absolutnego dobra. Dziecku, które zdolne jest do zachwytu – staram się ukazywać piękno świata – wskazując na jego Stwórcę, co w konsekwencji prowokuje dzieci do – uwielbienia, dziękczynienia i ufnej prośby.
Dobroć Boga ukazuje Jezus w swojej nauce i znakach. Poprzez wydarzenia z Jego życia ukazuję dzieciom prawdziwą miłość Boga do człowieka, wskazuję też na Jezusa – jako najlepszego nauczyciela modlitwy.
„Podprowadzam” dzieci do zrozumienia, że na miłość – odpowiada się miłością, zatem Dekalog ten znak od Boga, ma ułatwić (a nie utrudnić) ludziom życie, a człowiek w odpowiedzi nań, ma być uwrażliwiony na potrzeby innych, i wynosić z tej pomocy wielką radość.
Dzieci starsze, po katechezach z poprzedniego roku, przybliżających im postać i życie Jezusa, obecnie w tzw. klasie zerowej – dzieciom tym jest przekazywana wiedza na temat nawiązywania relacji z Jezusem, i tego by dziecko samo szukało swojego sposobu modlitwy i wyznawania Boga po swojemu… A do dialogu Bóg – człowiek „podprowadzałam” dzieci właśnie przez Osobę Jezusa Chrystusa… i tu wracamy – ab ovo – czyli do Jego życia i nauczania opisanego w Piśmie Świętym.
p. Danuta Drynda
od poniedziałku do piątku