KĄCIK NAUCZYCIELA ZAJĘĆ SPORTOWYCH

Zajęcia sportowe odbywają się 2 razy w tygodniu. W wymienionych zajęciach biorą udział dzieci z najstarszych grup. Dzieci z każdej grupy „Skrzaty” oraz „Smerfy” podzielone są na 3 grupy ćwiczebne w miarę możliwości z podobnymi wadami postawy. Czas zajęć dla każdej grupy to 15 minut.

W codziennym życiu rzadko na ogół zwracamy uwagę na to, jak kształtuje się postawa dziecka, a robimy to dopiero wtedy, gdy wady są już widoczne
i trudno je usunąć. Niestety wielu rodziców nawet wtedy nie dostrzega konieczności korygowania postawy. Świadczy to o ogromnej niewiedzy oraz nieświadomości jakie nieodwracalne dysfunkcje powstają w ciele dziecka.

Zajęcia sportowe pozwalają dziecku nie tylko uwolnić nadmiar energii
i poprawić kondycję, lecz także mogą mu dawać dużo satysfakcji i uczyć istotnych wartości – krzewić ducha zdrowej rywalizacji, nakłaniać do współpracy z innymi, dawać poczucie wspólnoty w drużynie, czy zachęcać do systematyczności. Dodatkowo jako nauczyciel zajęć sportowych bardzo dużą uwagę zwracam na wady postawy i wdrażam odpowiednie ćwiczenia zmniejszające dysfunkcje w ciele dziecka.

Zajęcia sportowe dla dzieci to doskonały sposób, by wcielić w życie powiedzenie „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

Prawidłowa postawa ciała zabezpiecza organizm przed ujemnymi wpływami środowiska, co pozostaje w ścisłym związku z utrzymaniem zdrowia człowieka. Sprawność organizmu, jego zdolność do pracy jest w poważnej mierze uzależniona od postawy ciała. Mięśnie i narządy wewnętrzne maja wtedy lepsze warunki do pracy, a estetyczna sylwetka pozwala na harmonijne wykonywanie ruchów. Postawa ciała odzwierciedla w dużej mierze stan psychiczny, o czym powinien pamiętać każdy wychowawca dzieci i młodzieży.

POSTAWA PRAWIDŁOWA:

  • głowa ustawiona wprost nad klatką piersiową, biodrami i stopami lub wysunięta lekko do przodu,
  • klatka piersiowa wysklepiona ku przodowi, przy zachowaniu swobodnego oddychania,
  • brzuch lekko wciągnięty lub płaski,
  • plecy łagodnie wygięte, przy czym łopatki nie wystają poza linię pośladków,
  • ręce i nogi prawidłowo ukształtowane,
  • stopy wysklepione.

NIEPRAWIDŁOWA POSTAWA:

  • głowa jest wysunięta do przodu, lub pochylona w przód,
  • klatka piersiowa płaska, zapadnięta lub zniekształcona, barki wysunięte do przodu,
  • brzuch wypukły, wysunięty do przodu lub zwiotczały obwisły,
  • plecy zgarbione, zaokrąglone, a miednica posiada zbyt duże nachylenie, co łącznie daje silne wygięcie krzywizn kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej,
  • stopy płaskie.

Każdy rodzic powinien pamiętać, iż wczesne wykrycie odchyleń od normy w postawie dziecka to gwarancja skutecznego leczenia. Spróbujcie sami za pomocą przedstawionych rysunków ocenić stan sylwetki dziecka. Obserwację postawy dziecka można rozpocząć od trzeciego roku życia i prowadzić nie rzadziej niż raz na pół roku do osiemnastu lat. Jeśli stwierdzisz którąkolwiek nieprawidłowość lub inne niepokojące objawy wyślij dziecko do lekarza. Tylko on może potwierdzić lub wykluczyć Twoje obawy.

Cele zajęć z gimnastyki korekcyjnej:

  • Kształtowanie odruchu poprawnej postawy ciała,
  • Uświadomienie dzieciom i ich rodzicom o istnieniu wady i wynikających stąd niebezpieczeństw,
  • Utrzymywanie równowagi i pionowej postawy ciała,
  • Utrzymywanie odpowiedniego napięcia mięśniowego- wykształcenie świadomości„odczuwania” własnego ciała,
  • Likwidacja przykurczów mających bezpośredni wpływ na kształtowanie postawy,
  • Przywrócenie prawidłowych zakresów w stawach,
  • Wygaszanie odruchów nieprawidłowej postawy a wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała,
  • Wzmocnienie mięśni posturalnych,
  • Kształtowanie i zwiększenie wytrzymałości i siły mięśniowej,
  • Uaktywnienie układów: narządów ruchu, oddechowego, krążeniowego,
  • Koordynacja oddechu z ćwiczeniami,
  • Podnoszenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka, jego motoryczności – poprzez stosowanie ćwiczeń kształtujących, oddechowych i wytrzymałościowych, a także poprzez gry i zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla konkretnej wady,
  • Umiejętność autokorekcji – sprawdzenie w pozycji stojącej umiejętności korygowania własnej postawy,
  • Umiejętność korygowania postawy współpartnera.

O czym warto pamiętać?

  • Systematyczne uczęszczanie na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej (zabawy ruchowe, wzmacniające, usprawniające, ćwiczenia korygujące wady postawy) – warunkuje pozytywne efekty,
  • Dziecko powinno spędzać czas wolny na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek: pływanie, jazda na rowerze,
  • Zachowanie prawidłowej postawy w czasie siedzenia, chodzenia, zabawy i noszenia plecaka,
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy w czynnościach dnia codziennego,
  • Ćwiczenia z rodzicami w warunkach domowych (w godzinach popołudniowych lub wieczornych przed posiłkiem około 20 min.),
  • Odpowiednie obuwie (prawidłowy but powinien: obejmować kostkę i sięga nieco ponad nią, jest stosunkowo lekki, jest nieco dłuższy od stopy o około 1 cm, dobrze obejmuje stopę, szczególnie w okolicach śródstopia, ale też nie jest za ciasny, ma czubek na tyle szeroki i wysoki, że dziecko może swobodnie poruszać palcami, ma usztywniony zapiętek, nie ma twardej, sztywnej wkładki, ma elastyczną podeszwę, ale nie za miękką, która jest sprężysta i antypoślizgowa i zapewnia stopom odpowiednie zabezpieczenie przed zimnem, ma obcas nie wyższy niż 1,5 cm.)

Bibliografia:

  • Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6 – 10-letnich, Maria Kutzner-Kozińska, Kazimiera Wlaźnik
  • Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Marian Bondarowicz, Sławomir Owczarek

przygotował: Marcin Fremel
nauczyciel zajęć sportowych

Przedszkole jest
czynne od 6:00 do 17:00

od poniedziałku do piątku

coat-of-arms-67863_960_720