Korzystanie z pomocy psychologicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
Może być ona udzielana dziecku z inicjatywy:
- rodziców
- nauczyciela, wychowawcy
- psychologa
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznejZadania psychologa przedszkolnego:
- prowadzenie badań diagnostycznych
- wspieranie rozwoju dzieci
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości i indywidualnych potrzeb dzieci
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
- zapobieganie zaburzeniom zachowania u dzieci
- organizowanie różnych form pomocy psychologicznej w zależności od potrzeb
- współpraca z rodzicami i nauczycielamiFormy pracy:
- obserwacja dzieci w grupie podczas swobodnej aktywności oraz zajęć dydaktycznych i czynności samoobsługowych – umożliwia m.in. diagnozę zachowań społecznych dziecka w grupie rówieśniczej, motywacji i koncentracji uwagi podczas zajęć, stopnia samodzielności.
- zajęcia indywidualne – przeprowadzenie diagnozy określającej możliwości i potrzeby dziecka oraz udzielanie wsparcia i pomocy w przypadku zaobserwowanych trudności
- zajęcia grupowe – rozwijanie kompetencji społecznych dzieci, budowanie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć
- indywidualne konsultacje dla rodziców – omawianie zachowań dziecka w przedszkolu, wyników badań diagnostycznych, efektów podejmowanych działań terapeutycznych, udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Cele realizowane na zajęciach z psychologiem:
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej
- rozwiajanie percepcji i pamięci wzrokowej
- stymulowanie rozwoju słuchu fonemowego i percepcji słuchowej
- ćwiczenia pamięci i koncentracji uwagi
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- wzbogacanie wiedzy i zasobu słownictwa
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć
- nauka radzenia sobie z napięciem emocjonalnym
- budowanie poczucia włanej wartości
- rozwijanie empatii i umiejętności współpracy
- zapobieganie zachowaniom agresywnymNa zajęciach wykorzystywane są rozmaite metody i techniki, m.in.:
- Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz
- ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania H.Tymichovej
- Program Rozwijający Percepcję Wzrokową M. Frostig
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona
- Terapia poprzez sztukę
- wybrane techniki relaksacyjne