KĄCIK LOGOPEDY

,, Zabawy buzi i języka dla każdego smyka… czyli jak minki pomagają w pięknym mówieniu”.

Opanowanie mowy jest dla dziecka procesem trudnym i długotrwałym. Doskonale wiedzą o tym dorośli, którzy uczą się języków obcych. Dziecko nabywa język ojczysty nieco inaczej. Uczy się go niejako poprzez ,, zanurzenie” w świecie języka ojczystego. Odbywa się to dzięki osobom z otoczenia , które mówią do dziecka i co ważniejsze rozmawiają z nim. Pragnę przekonać Państwa, że proponowane poniżej, proste zabawy – wykonywane wspólnie z dzieckiem, np. przed lustrem, pomagają w opanowaniu pięknej wymowy.

Aby ćwiczenia były efektywne oraz skuteczne, muszą być dla dziecka radosną zabawą. Dlatego przedstawiam Państwu przykłady ćwiczeń usprawniających motorykę aparatu oddechowego oraz mownego, tj. warg, języka, podniebienia miękkiego. Warto wiedzieć, że dobra ich praca odpowiada za jakość naszej wymowy.

Zachęcam do wspólnych ćwiczeń z dzieckiem, w formie krótkich zabaw. Ważne jest, by pokazać dziecku, zwłaszcza na początku pracy, że istotne jest powtarzanie ćwiczeń, zaś efekty przyjdą z czasem. W miarę wielokrotności powtórzeń ćwiczenia będą wykonywane precyzyjniej. Nie należy, więc ponaglać dziecka, zmuszać do powtarzania, zwłaszcza gdy jest zmęczone lub chore.

Jeśli pomimo wielu ćwiczeń – dziecko ma kłopot z wykonywaniem jakiegoś ćwiczenia, np. gdy trzeba unosić język ku górze, sugeruję skorzystać z konsultacji logopedycznej.

Ćwiczenia należy wykonywać systematycznie, ale krótko, gdyż to daje najlepsze rezultaty. Ważne jest także, by jednorazowo nie przedłużać ćwiczeń, zwłaszcza oddechowych. Zabawy oddechowe prowadzimy, w krótkich, kilkuminutowych seriach, w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu – najlepiej godzinę przed lub po posiłku.

Na początek zachęcam do rozgrzewki narządów mownych w postaci

,, szalonych minek”, które każde dziecko wykona z przyjemnością – zwłaszcza, jeśli może naśladować mamę lub tatę robiących przedziwne miny. Kolejno przechodzimy do ćwiczeń języka , warg, podniebienia miękkiego, kończąc na zabawach oddechowych.

ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY Z DZIECKIEM !

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:

ROZGRZEWKA :

  • Wytrzeszcz oczy i wysuń język z buzi
  • Rozciągnij szeroko na boki wargi palcami
  • Pokaż, jak się martwisz
  • Pokaż, jak się złościsz

JĘZYK :

  • Malarz – dzieci naśladują malarza , który pędzlem maluje różne kształty ( język to pędzel). Dajemy hasło do zabawy, np. kropki i dzieci naśladują malowanie czubkiem języka po podniebieniu kropek. Za chwilę zmiana wzoru , np. kreski
  • Sufit – Podłoga – zabawa ćwicząca trudny ruch kierowania języka do góry i w stronę kącików ust
  • Kotki – kotek oblizuje się, mlaska, naśladuje zlizywanie mleka z talerza
  • Głodny Miś – oblizywanie warg przy ustach szeroko otwartych
  • Zziajany Piesek – naśladujemy zmęczonego psa, który oddycha głośno, z językiem mocno wysuniętym na brodę
  • Czyszczenie Zębów – język czyści po kolei zęby górne od strony wewnętrznej i zewnętrznej, a następnie zęby dolne, też z obu stron
  • Cukierek – wypychamy raz jeden , raz drugi policzek czubkiem języka, udając, że trzymamy w buzi cukierek
  • Sztuczki – robimy z języka : łyżeczkę, rurkę, górkę itp.

WARGI :

  • Cmokanie – układamy wargi ,, całunie” i cmokamy
  • Nadmuchiwanie policzków – nadymamy policzki przy zamkniętych wargach, a potem gwałtownie wypuszczamy powietrze
  • Masaż warg – delikatnie nagryzamy górnymi zębami dolną wargę, a potem dolnymi zębami górną wargę
  • Rybka – wykonujemy ustami ruch przypominający łapanie powietrza przez rybkę

PODNIEBIENIE MIĘKKIE :

  • Przenieś na kartkę małe elementy z papieru np. kółeczka, zasysając powietrze przez rurkę ( rurka do soków)
  • Pogrupuj papierowe np. serca wd. Wielkości zasysając je przez rurkę
  • Sortuj figury geometryczne wg wzoru, przenosząc je za pomocą rurki
  • Unieś kukurydziane pianki, wciągając powietrze przez rurkę

ODDECH :

  • Chuchamy na zamarznięte ręce : chu- chu
  • Z balonika ucieka powietrze : ssssssssssssss
  • Dmuchamy na gorącą herbatę : ffffffff
  • Lokomotywa wypuszcza parę : pssssss
  • Dmuchanie na bańki mydlane, piórka

Życzę udanej zabawy z dzieckiem .

Opracowanie logopeda mgr Justyna Lamęcka – Adamek
Propozycje zabaw wg dr Iwony Michalak – Widery i dr Katarzyny Więsierskiej

Przedszkole jest
czynne od 6:00 do 17:00

od poniedziałku do piątku

coat-of-arms-67863_960_720